شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جزییات خبر

پنج شنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۴
سرویس : آب
کد خبر : ۱۱
گزارشگر : ۴
سرویس آب
• ساماندهی فاضلاب 18 شهر خوزستان

31 هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به خوزستان تخصیص یافت

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به عملیاتی شدن وعده رئیس جمهوری در سفر به خوزستان، گفت: بیش از 31 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای مرحله نخست طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان پرداخت ش.د

31 هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به خوزستان تخصیص یافت
(پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۴۴
31 هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به خوزستان تخصیص یافت
• ساماندهی فاضلاب 18 شهر خوزستان
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به عملیاتی شدن وعده رئیس جمهوری در سفر به خوزستان، گفت: بیش از 31 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای مرحله نخست طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان پرداخت ش.د
سید حمید پورمحمدی اظهار کرد: رئیس جمهوری در سفر به خوزستان قول داد که مشکلات آب و فاضلاب خوزستان از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس در مدت کوتاه برطرف شود.
وی افزود: این طرح به 95 هزار و 410 میلیارد ریال نیاز دارد که یک سوم اعتبارات آن ابلاغ شد و مرحله نخست مصوبات با اجرای طرح آبرسانی غدیر نیز آغاز شده است.
پورمحمدی تاکید کرد: برای پیگیری این طرح دو کمیته در مرکز و استان تشکیل شده و بزودی درخواست مجوز از شورای اقتصاد و اصلاح تفاهم نامه ها انجام می شود.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه آحاد ملت ایران نگران مشکلات خوزستان هستند، افزود:مقام معظم رهبری برای حل مشکلات خوزستان دستور اکید داده است.
وی افزود: ساماندهی آب و فاضلاب استان شامل آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان و احداث تاسیسات فاضلاب؛ تکمیل و اتمام طرح احیای 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری؛ طرح مهار کانون های گرد و غبار در خوزستان؛ احیای رودخانه کارون و تامین برق مناسب و مستمر طرح هایی است که در دو جلسه نخست هیات وزیران در سال جاری به تصویب رسیده است.
پورمحمدی اهمیت رودخانه کارون را یادآور شد و اضافه کرد: با تخلیه فاضلاب های شهری، کارون یکی از آلوده ترین رودخانه های کشور شده بود به همین دلیل طرح احیای این رودخانه نیز در دستورکار قرار گرفته است.
*آبرسانی به شهرها و روستاها
این مقام مسئول در تشریح مصوبه ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان توضیح داد: این طرح باید ظرف سه سال اجرا شود، که شامل سه بخش آبرسانی به شهرها و روستاهای استان، توسعه تاسیسات فاضلاب شهرها و بازسازی شبکه های آبرسانی است.
وی طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان را نیز شامل پنج بخش عنوان کرد و گفت: طرح آبرسانی غدیر (شهرستان های غرب استان)، شهرستان های شمال شرق، شهرستان های جنوب شرق، شهرستان های پراکنده و شهرستان های مسجدسلیمان، لالی و اندیکا را در برمی گیرد.
پورمحمدی ادامه داد: طرح آبرسانی غدیر که 5.8 میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهد، از سال 88 آغاز شده و تا کنون 29 درصد پیشرفت داشته است که بر اساس مصوبه این طرح باید با اعتبار 36 هزار میلیارد ریال ظرف سه سال تکمیل شود.
به گفته وی، آبرسانی به شهرها و روستاها بیش از 74 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
*ساماندهی فاضلاب در 18 شهر
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین با اشاره به طرح احداث فاضلاب شهرهای استان گفت: به دلیل شرایط خوزستان امکان استفاده از چاه های جذبی در آن ممکن نیست؛ از سوی دیگر تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه ها آثار زیست محیطی بسیار و آلودگی منابع آبی را در پی داشته است.
وی افزود: این طرح از ورود 166 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری به منابع آبی جلوگیری کرده و جمع آوری و انتقال فاضلاب شهری را انجام می دهد که در اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر، بندر امام، بهبهان، شوش، اندیمشک، ایذه، دشت آزادگان (سوسنگرد و بستان و هویزه و رفیع)، دزفول، رامهرمز، شوشتر و مسجدسلیمان به اجرا درمی آید.
پورمحمدی تاکید کرد: طرح ساماندهی فاضلاب بیش از 14 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که از منابع داخلی و فاینانس تامین می شود و باید ظرف سه سال به اجرا درآید.
وی بخش دیگر این طرح را بازسازی شبکه آب شرب شهری در اهواز و 17 شهر استان دانست و افزود: در حال حاضر سه هزار و 700 کیلومتر از شبکه های آب خوزستان فرسوده هستند و 55 درصد آب در این شبکه هدر می رود.
پورمحمدی اضافه کرد: بازسازی این شبکه بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با اجرای آن یک سوم شبکه در مدت سه سال اصلاح شده و بیش از 60 درصد ساکنان شهرها تحت پوشش آن قرار می گیرند.
بر اساس این گزارش، شورای اداری خوزستان با حضور احمدی معاون سیاسی وزیر کشور، تعدادی از مدیران استانی و بیش از 700 نفر از فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان برگزار شد.

تعداد بازدید : ۱,۳۵۹
(پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۴۴
http://news.abfakhz.ir/u/2rm
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید