پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جزییات خبر

شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۰
سرویس : آب
کد خبر : ۳۵۹۲
گزارشگر : ۴
سرویس آب
مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان:

فاز اول پروژه آبرسانی به روستاهای غیزانیه افتتاح شد

فاز اول پروژه آبرسانی به روستاهای غیزانیه افتتاح شد
(شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹) ۲۳:۱۰

فاز نخست پروژه آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه با حضور استاندار خوزستان به صورت رسمی به
بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان، صادق حقیقی پور پیش از ظهر امروز شنبه در مراسم بهره برداری مرحله نخست طرح آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه اهواز با تقدیر از حمایت‌های شرکت ملی نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: از همکاران شرکت آب و فاضلاب روستایی هم برای مشارکت در اجرای پروژه تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: تأسیسات شهید الماسی برای تأمین و تصفیه پروژه آبرسانی به بخش غیزانیه و ابتدای این پروژه است؛ این پروژه به طور کامل نوسازی، توسعه و بازسازی پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان یادآور شد: این تصفیه‌خانه قبلاً ظرفیتش حدود ۹ هزار مترمکعب بر ثانیه در شبانه‌روز بود که با اجرای این پروژه به حدود ۱۷ هزار مترمکعب بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

حقیقی پور گفت: از توسعه اسکله آبگیر و خط انتقال تا تأسیسات و کلیه المان‌ها و فرآیندهای تصفیه‌خانه به صورت کامل نوسازی و بازسازی شده است.

وی ادامه داد: حوضچه‌های پیش ته نشینی، حوضچه‌های اختلاط سریع، فیلتراسیون، مخازن و ایستگاه پمپاژ آب پاک به طور کامل بازسازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: قسمت دوم پروژه خط انتقال به طول ۲۳ کیلومتر که ۱۷ کیلومتر آن جی آر پی و حدود هشت کیلومتر نیز لوله پلی‌اتیلن به قطر ۶۰۰ میلی‌متر است.

حقیقی پور اضافه کرد: قسمت سوم پروژه نوسازی و بازسازی ایستگاه پمپاژ تقویت فشار صفیره است که از آن ایستگاه آب را پمپاژ می‌کنیم به ایستگاه پمپاژ نزهه که در واقع مرکز ثقل روستاهای بخش غیزانیه است.

وی با اعلام این خبر که اعتباری حدود ۴۵ میلیارد تومان در این بخش اول هزینه شده است، گفت: قبلاً اینجا ۹ هزار مترمکعب تولید آب داشتیم که به دلیل فرسودگی خط قدیم فقط قادر بودیم سه هزار مترمکعب در شبانه‌روز را به صفیره برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان افزود: در صفیره فقط یک الکتروپمپ داشتیم که در شبانه‌روز ۱۰ ساعت کار می‌کرد ولی امروز سه پمپ آنجا به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند و برخی مواقع چون روستای نزهه که آن ظرفیت تصفیه آب را ندارد، مجبور می‌شویم ایستگاه پمپاژ را خاموش کنیم؛ با این تفاسیر باید فاز دوم پروژه را در اسرع وقت اجرا کنیم.

حقیقی پور تصریح کرد: اثربخشی برای فاز اول، پوشش حدود ۳۰ روستا مد نظر بوده که در حال حاضر ۱۲ روستا به صورت ۲۴ ساعته تأمین آب شده و ۱۸ روستا نیز به صورت روزانه ۱۰ ساعت از آب پایدار برخوردار می‌شوند که در استاندارد تأمین آب روستایی پایدار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این ۳۰ روستا بیش از ۱۳ هزار نفر جمعیت دارد و ان‌شاءالله با اجرای فاز دوم که شامل ۲۸ کیلومتر خط انتقال جی آر پی به قطر ۶۰۰ میلی‌متر از صفیره تا نزهه است، بتوانیم ۱۷ هزار مترمکعب آب رسانی را به نزهه داشته باشیم ولی ایستگاه تقویت فشار آن نیز باید نوسازی، بازسازی و توسعه داده شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، با اجرای فاز دوم پروژه امیدوار هستیم که بخش عمده‌ای از مشکلات غیزانیه به صورت کامل برطرف شود.

حقیقی پور افزود: از آن ۴۵ میلیارد تومان اعتبار بخش اول ۱۲ میلیارد تومان از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حدود ۱۳ میلیارد تومان از شرکت ملی نفت ایران و مابقی نیز از اعتبارات استانی و صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش غیزانیه فقط از تأسیسات شیبان آب نمی‌گیرد، گفت: تأسیسات آبرسانی شیبان، یادگار امام (از کانال کوت امیر منشعب می‌شود) و همچنین منابع آب زیرزمینی رامهرمز، سه منبع تأمین آب برای غیزانیه هستند.

حقیقی پور با بیان اینکه نکته بعدی آبرسانی به دهستان مشرحات است که هشت روستا تحت پوشش دارد و اصلاً شبکه توزیع آب ندارد، گفت: مشرحات ۲۵ کیلومتر خط انتقال و ۱۸ کیلومتر تأسیسات شبکه توزیع آب دارد که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن نیز ۳۰ میلیارد تومان است و افق طرح جمعیت پنج هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی در پایان گفت: غیزانیه های بسیاری در خوزستان داریم و ۷۰۰ روستا در این استان برای تأمین و توزیع آب مشکل دارند و انتظار حمایت از مسئولان ارشد داریم تا با حمایت خود در راستای حل مشکلات برداریم.

تنظیم : بهنام پریچه
روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان
تعداد بازدید : ۲,۷۶۲
(شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹) ۲۳:۱۰
http://news.abfakhz.ir/u/2hk
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید