پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

جزییات خبر

یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۰
سرویس : آب
کد خبر : ۳۷۴۴
گزارشگر : ۴
سرویس آب
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در گفتگو با رسانه ها

طرح جامع آبرسانی به ۷۴ شهر و چهار هزار روستا پیش بینی شده است

طرح جامع آبرسانی به ۷۴ شهر و چهار هزار روستا پیش بینی شده است
(یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹) ۱۳:۲۰

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خوزستان با بیان اینکه بابت سرریز فاضلاب به رودخانه کارون شرمنده هستیم گفت: کلکتورهای اصلی تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز تا سال آینده تکمیل می‌شود که با تکمیل آن از ورود بخشی از فاضلاب به رودخانه جلوگیری می‌شود و در بحث طرح جامع آبرسانی خوزستان، آبرسانی به ۷۴ شهر و چهار هزار روستا پیش بینی شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان، صادق حقیقی پور در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه خوزستان، با بیان در شبانه روز ۷۳ هزار مترمکعب از فاضلاب شرق اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود اظهار داشت: در شبانه روز حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب در اهواز تولید می‌شود که از این مقدار ۱۸۵ هزار مترمکعب آن متعلق به شرق این کلانشهر است.
وی بیان کرد: با احداث بخشی از کلکتورهای اصلی تصفیه خانه شرق اهواز، این امکان وجود دارد که حدود ۳۵ هزارمترمکعب از فاضلاب تولیدی شرق اهواز به جای ریخته شدن در رودخانه کارون وارد تصفیه‌خانه شود.
وی ادامه داد: تصفیه خانه شرق اهواز در حال آماده سازی است و بخشی از کلکتورهای اصلی آن با مبلغ ۵۰ میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی که با اذن رهبری برداشت شده امسال تکمیل می‌شود.
مشکل فاضلاب در شهرهای جنوبی جدی‌تر است
مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان گفت: مشکل سیستم دفع فاضلاب در شهرهای جنوبی خوزستان از جمله ماهشهر، بندر امام خمینی(ره)، خرمشهر، آبادان ، شادگان و نیز سوسنگرد به دلیل باتلاقی بودن زمین بیشتر است.
وی ادامه داد: در بیشتر نقاط خوزستان در عمق ۲ و نیم متری شاهد ریزشی شدن زمین هستیم که راه چاره سپرکوبی است با این وجود غیر ایمن بودن منازل به ویژه در مناطق کم برخوردار ما را در انجام این کار نگران می‌کند.
حقیقی پور افزود: در طرح جامع آبرسانی خوزستان، آبرسانی به ۷۴ شهر و چهار هزار روستا پیش بینی شده است؛ منبع تامین این طرح‌های آبرسانی به دلیل مطمئن بودن، پایدار بودن، مصونیت از آلودگی و کیفیت بالا، بیشتر از سدهای خوزستان هستند.
مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان بیان کرد: بانک جهانی در سال ۸۷ اعلام کرد که تصفیه خانه شماره ۲ شرکت آب و فاضلاب اهواز که تامین کننده ۶۰ درصد آب شرب است به دلیل فرسودگی باید از مدار خارج شود.
وی افزود: میانگین استاندارد تولید آب به ازای هر نفر ۲۵۰ تا ۳۰۰مترمکعب در شبانه روز است که با احتساب جمعیت اهواز روزانه باید حدود ۳۹۰ هزار متر مکعب آب تصفیه و توزیع شود با این وجود مقدار آب تولید شده در شبکه اهواز بیش از این مقدار است.
حقیقی پور گفت: به دلیل فرسودگی تصفیه‌خانه‌های اهواز حدود ۱۵ درصد از مقدار آب تولیدی به هدر می‌رود. در شبانه روز حدود ۷۰۰ هزار مترمکعب آب در اهواز تولید می‌شود اما میزان فروش آب توسط شرکت آبفا کمتر از ۲۶۰ هزار متر مکعب است.
وی افزود: میزان هدر رفت آب در خوزستان از ۴۲ درصد به ۳۵ درصد رسیده که بخشی از آن به دلیل شناسایی حدود ۴۰ هزار مشترک غیرمجاز آب بوده است.
حقیقی پور توضیح داد: بخشی از هدر رفت آب به دلیل فرسودگی شبکه است که از آن با عنوان تلفات فیزیکی نام برده می‌شود اما نوعی دیگر از هدر رفت آب با عنوان تلفات ظاهری است که منظور خرابی کنتور، نداشتن کنتور توسط مشترک و یا دستکاری در نحوه اعمال مصرف آب است.
وی گفت: در جهان حدود ۵۰ درصد از هدر رفت آب متعلق به تلفات فیزیکی و ۵۰ درصد متعلق به تلفات ظاهری است اما تلفات ظاهری در خوزستان بیش از ۷۰ درصد برآورد می شود؛ از سوی دیگر می توان گفت هیچ شهری در کشور به اندازه اهواز مشترک غیرمجاز آب ندارد.

مدیرعامل آبفای خوزستان با بیان اینکه یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر از شبکه توزیع آب اهواز عمری بیش از ۲۵ سال دارد ادامه داد: در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ یک هزار کیلومتر شبکه آب در خوزستان احداث شده درحالی که در سال‌های ۷۱ تا ۹۵ میانگین احداث شبکه توزیع آب حدود ۳۰ کیلومتر در سال بوده است.
۵۰هزار مشترک غیرمجاز آب در اهواز
سرپرست شرکت آبفای اهواز گفت: در اهواز ۴۰۰ هزار مشترک آب وجود دارد و تاکنون حداقل ۵۰ هزار مشترک غیرمجاز توسط کارشناسان شرکت آبفا شناسایی شده‌اند.
وی با بیان اینکه انشعاب غیرمجاز سبب بروز اختلال در کل شبکه توزیع آب می شود ادامه داد: جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی خوزستان ساکن هستند که از این مقدار حدود ۴۰۰ هزار نفر متعلق به کلانشهر اهواز است؛ از سوی دیگر شرکت آبفا مانند سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نمی‌تواند از ارایه خدمت به ساکنان این مناطق خودداری کند.
به گفته وی کارکنان شرکت آبفا در خیابان امام رضای شهر کوت عبداله مرکز شهرستان کارون درحال حفاری و اجرای پروژه اصلاح شبکه فاضلاب، به ۱۷ انشعاب غیرمجاز برخهورد کردند که آنها را قطع کردند با این وجود آبفا این انشعابات را دوباره وصل کرد.
حقیقی پور یادآور شد: مرکز شهر اهواز دارای مشکل افت فشار و قطعی آب است که تاکنون ۶۰ نقطه در این منطقه شناسایی شده‌ که کنترل و اصلاح شیرآلات آنها در دستور کار قرار دارد.

احتمال تلاقی آب و فاضلاب کم است
مدیرعامل آبفای خوزستان درخصوص تلاقی آب و فاضلاب گفت: احتمال تلاقی آب و فاضلاب بسیار کم است زیرا خطوط آب و فاضلاب هر کدام از دو معبر جداگانه عبور داده می‌شوند ضمن آنکه عمق لوله گذاری برای آب شرب حدود ۲ متر و برای دفع فاضلاب حدود سه متر است.
وی افزود: در زمان پیک مصرف به دلیل افزایش مصرف آب شرب، فشار در شبکه انتقال آب پایین می‌آید در این حالت به دلیل بالا بودن سطح آب زیر زمینی در اهواز، آب‌مانده توسط پمپ های مکش از ترک و درز لوله‌ها وارد شبکه آب شرب منازل می شود و همین عامل سبب ایجاد بوی نامطبوع و تغییر رنگ آب است.
وی افزود: بیشتر آب مورد نیاز اهواز از طرح آبرسانی غدیر است و مقداری نیز آب با کیفیت از طرح آبرسانی موسوم به حیات شوشتر به اهواز منتقل می شود اما در برخی روزها با کمبود آب روبه رو هستیم که در این صورت از قسمت‌های ساحل غربی کارون پیش از ورودی شهر اهواز آب برداشت می‌شود.

سرنوشت کارکنان آبفار پس از ادغام با آبفا
حقیقی پور در ادامه در خصوص سرنوشت کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان پس از ادغام با شرکت آب و فاضلاب بیان کرد: فهرست ارایه شده از کارکنان شرکت آبفار پس از ادغام، ۸۸۳ نفر بود اما اکنون یک هزار و ۸۵۰ نفر در شرکت آبفار خوزستان مشغول به کار هستند که از این تعداد ۶۰۰ نیروی طرحی وجود دارد.
وی با بیان اینکه از این تعداد نیز تنها ۱۱۰ نفر مجوز پرداخت حقوق دارند افزود: مدیران پیشین از محل اعتبارات عمرانی حقوق این افراد را پرداخت می‌کردند که الان پرداخت دچار مشکل شده‌ است اما از زمان ادغام این ۲ شرکت حقوق آنها از محل درآمدهای شرکت پرداخت می‌شود.
حقیقی پور بیان کرد: برخلاف ادعای برخی افراد که شرکت آبفا تنها به برخی مناطق خاص خدمات رسانی می‌کند، بیشتر اقدامات این شرکت در مناطق محروم و کمتر برخوردار متمرکز شده است.
وی افزود: همواره بیان می‌شود که خوزستان فقیرترین استان کشور در بحث توسعه شبکه فاضلاب است، در حالی‌که سیستم دفع فاضلاب در این استان ریشه‌ای دیرینه دارد اما در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن که استان‌های دیگر مشغول ساخت شبکه مدرن دفع فاضلاب بودند خوزستان درگیر بازسازی زیرساخت‌های ویران شده در جنگ تحمیلی بود.

تنظیم بهنام پریچه
روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان
تعداد بازدید : ۱,۰۸۹
(یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹) ۱۳:۲۰
http://news.abfakhz.ir/u/2nn
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید